تفاوت اینترنت و وب

internet و web دو مفهوم کاملا جدا هستند. در این مطلب به تفاوت دو مفهوم اینترنت و وب می‌پردازیم.

تفاوت اینترنت و وب

در دنیای امروز با توجه به گسترش روز افزون علم و تکنولوژی، بسیاری از افراد تفاوت دو واژه وب و اینترنت را نمی دانند و این دو واژه را مترادف یکدیگر می دانند. internet و web دو مفهوم کاملا جدا هستند. در این مطلب به تفاوت دو مفهوم اینترنت و وب می پردازیم و اطلاعات کامل و جالبی را در اختیار شما قرار می دهیم.

اینترنت چیست؟

internet

در سال 1960 در ایالات متحده آمریکا پروژه ای آغاز شد که قرار بود با استفاده از دستاورد های آن، مراکز نظامی آمریکا از طریق آن بتوانند با یکدیگر ارتباطی امن و سریع داشته باشند. اما رفته رفته این پروژه کوچک، باعث ایجاد پروژه ای بزرگتر و عمومی به نام internet شد. اینترنت حاصل تلاش آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته آمریکا، DARPA (دارپا) است. در حقیقت اینترنت یک شبکه عظیم کامپیوتری است که با استفاده از رایانه ها، کابل ها، مودم ها، روتر ها، ماهواره ها، سوییچ ها، موبایل ها، خطوط کابلی و در همه جهان گسترده شده است. به عبارت دیگر اینترنت از شبکه های کوچک و و بزرگی تشکیل شده است که تجمیع آن ها باعث به وجود آمدن این شبکه عظیم شده است. این شبکه ها می توانند کامپیوترها و تلفن های شما که با استفاده از مودم به اینترنت وصل می شوند باشد تا شبکه های بزرگتر در شرکت های خصوصی و سازمان های دولتی.

اما در این میان جایگاه وب کجاست؟ آیا وب همان اینترنت است؟

وب چیست؟

web

وب در سال 1989 توسط تیم برنرزلی انگلیسی ساخته شد و نام خود را به عنوان نخستین سازنده ی وب در تاریخ به ثبت رسانید.

berners lee

تیم برنرزلی در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۰ به کمک رابرت کی لیو و یک دانشجوی جوان، اولین ارتباط موفقیت آمیز بین یک Host و کاربر HTTP را از طریق اینترنت برقرار کرد. اولین وب سایت در شرکت CERN طراحی و ساخته شد و به عنوان اولین وب سایت آنلاین در ۶ آگوست سال ۱۹۹۱ پایه گذاری شد. این سایت به توضیح www می پرداخت و همچنین این که هر شخصی چگونه می تواند یک مرورگر وب داشته باشد و چطور می تواند یک سرویس دهنده وب را تنظیم کند. این سایت اولین راهنمای وب در دنیا بود. برنرزلی توانسته یک کپی از نسخه سال ۱۹۹۲ آن را حفاظت کند که در نوع خود کار ارزشمندی است و شما نیز حتما کنجکاو شده اید که آن را ببینید! در ادامه می توانید آن را ببینید و با وب سایت های بزرگ امروزی چون فیس بوک و آمازون و ... مقایسه نمایید، تا متوجه پیشرفت دنیای وب طی ۲۰ سال اخیر گردید.

این سایت ساده متنی هنوز هم از طریق آدرس http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html در دسترس است.

تصور کنید که خانه شما در یک شهر قرار دارد. شما جهت ارتباط با دوستان خود به صورت غیرحضوری احتمالا یا برایشان نامه می نویسید یا تلفن می زنید و از راه ارتباطی دیگری چون پست و استفاده کنید. در این میان اگر شما قصد داشته باشید به یک سینما یا پارک بروید چه کار می کنید؟ مسلما با استفاده از آدرس آن ها به محل مورد نظر خود می روید.

در مثال بالا، کل شهر همان اینترنت است و راه های ارتباطی مانند تلفن، پست و نامه همان Email، Chat و... هستند. در انتها نیز، سینما و پارک موردنظر شما، همان دنیای وب است که با استفاده از آدرس (URL) به آن ها می رسید.

تا اینجا باید متوجه شده باشید که Email ، Chat ، Web و ... اجزای اینترنت هستند. هیچ کدام از این اجزا برای مورد استفاده قرار گرفتن لزومی به وجود دیگری ندارند. شما برای اتصال به وب، در دنیای اینترنت از URL ها و مرورگر هایی چون Chrome، Opera و... استفاده می کنید. منظور از URL همان آدرس های اینترنتی است. این URL ها اغلب شما را به صفحات HTML می رسانند. HTML مخفی برای کلمات HyperText Markup Language است. صفحات HTML همان صفحات سایت ها و اجزای دنیای وب هستند. صفحه ای که شما در حال مطالعه آن هستید با استفاده از همین زبان نشان گذاری HTML نوشته شده است. آدرس ها یا URL ها، رابط میان کامپیوتر یا موبایل شما با این صفحه وب هستند.

توجه داشته باشید که قوانینی برای متصل شدن به دنیای وب وجود دارد که به آن پروتکل می گویند. پروتکل های زیادی در سطح وب وجود دارد که معروف ترین آنها پروتکل HTTP است. تا اینجا باید به طور کامل متوجه شده باشید که وب، تنها بخشی از دنیای اینترنت است و از طرفی اینترنت و وب دو مفهوم جدا نشدنی هستند. لازمه ی وجود وب، اینترنت است و بدون وجود اینترنت، دنیای وب وجود نخواهد داشت. در مقابل اگر وب به وجود نمی آمد، مطمئنا اینترنت به این اندازه گسترده نمی شد.

قدیمی ترین دامنه اینترنتی جهان

بد نیست بدانید دامنه اینترنتی Symbolics.com قدیمی ترین دامنه اینترنتی نام دارد و هنوز قابل دسترسی بوده و کار می کند. در ۱۵ مارس ۱۹۸۵ بود که شرکتی با نام Symbolics این دامنه را خریداری کرد. این شرکت، در زمینه توسعه زبان کامپیوتری Lisp شناخته شده بود اما در سال ۱۹۹۳ ورشکست شد و اکنون توسط بخش خصوصی اداره می شود. در سال ۲۰۰۹ بود که شرکت Symbolics تصمیم گرفت دامنه وب سایت اینترنتی خود را با مبلغی نامعلوم به شرکت XF.com بفروشد.

آموزش طراحی سایت آموزش web design آموزش طراحی وب سایت دوره آموزش طراحی سایت