🎁 تخفیف ویژه تمامی دوره های آموزشی 🎁

آموزش رایگان ASP.NET CORE 5

در این مقاله به معرفی و آموزش ASP.NET CORE 5 و تفاوت آن با asp.net mvc و معرفی دوره های آموزشی asp.net core می پردازیم. این مقاله، منایع لازم برای یادگیری کامل، جامع و سریع ASP.NET Core را در اختیار شما دانشپذیران قرار خواهد داد. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آموزش رایگان ASP.NET CORE 5

ASP.NET MVC یا ASP.NET Core ، مسئله این است!؟!؟

خیلی وقت ها دانشجویان از ما می پرسند که تفاوت Asp.net و Asp.net Core در چیست؟ آیا اصلا با هم فرقی دارند؟ آیا واقعا لازم است که به Core مهاجرت کنیم؟ و ... . من حسین عباس آبادی، قصد دارم که در این مقاله به این سوالات پاسخ بدهم و بگویم که چرا یادگیری Asp.net Core برای توسعه دهندگان وب بسیار مهم و اساسی است و اینکه چرا همه برنامه نویسانی که در حال حاضر با Asp.net کار می کنند باید به Asp.net Core مهاجرت کنند. با من در ادامه این مقاله همراه باشید.

در سال 2016 شرکت ماکروسافت از فریمورک جدید خود یعنی Asp.net Core رونمایی کرد. Asp.net Core در حقیقت همان نسخه به روزرسانی شده Asp.net قدیمی است که ماکروسافت آن را از ابتدا طراحی و پیاده سازی کرده است. تمامی مشکلات و محدودیت های موجود در فریمورک قدیمی ماکروسافت در Asp.net Core برطرف شده و این فریمورک را تبدیل به یکی از محبوبترین و پراستفاده ترین فریمورک های توسعه برنامه های تحت وب کرده است. در حال حاضر، ماکروسافت دیگر از Asp.net قدیمی پشتیبانی نمی کند و بیش از این آن را توسعه نخواهد داد، از طرفی از سال 2016 به بعد، Asp.net Core درحال به روزرسانی است و ماکروسافت به طور مداوم آن را بهبود بخشیده، به طوری که در طی این 4 سال، ورژن آن به Asp.net Core 5 رسیده که البته هنوز هم در دست توسعه است. ماکروسافت برای توسعه .Net Core نقشه راه روشنی دارد که در زیر می توانید مشاهده کنید:

آموزش رایگان Asp.net core 5

در تصویر بالا به خوبی واضح است که ماکروسافت حداقل تا سال 2023 برنامه مدون و مشخصی برای پشتیبانی از .Net Core دارد، پس این فریمورک کاملا برای مهاجرت مناسب و قابل اطمینان است و توسعه دهندگان .Net Core کاملا تحت حمایت و پشتیبانی Microsoft هستند.

بنابراین توضیحات، دیگر زمان آن شده که آن دسته از برنامه نویسان وب که با Asp.net کار می کردند، به Core مهاجرت کنند و این یک الزام است.

درباره تفاوت های .Net Core و .Net Framework اینجا بیشتر بخوانید

آموزش نصب .Net Core 5 را اینجا بخوانید

در زیر به بررسی تعدادی از ویژگی های برجسته .Net Core نسبت به Framework .Net می پردازیم:

سرعت وحشتناک بالا !!!

یکی از مواردی که Asp.Net Core را نسبت به دیگر سیستم ها متفاوت کرده است که صد البته جزو مزیت های منحصر به فرد این فریمورک محسوب می شود، سرعت به شدت بالای آن در پاسخگویی به درخواست ها است. تا پیش از این، ازNodeJs، Django یا Laravel به عنوان فریمورک های پرسرعت دنیای وب یاد می شد، اما پس از معرفی .Net Core و مشاهده نتایج بنچمارک های معروف، همه به این مهم اقرار کردند که Asp.Net Core در حال حاضر سریعترین، بله تکرار میکنم، سریعترین فریمورک دنیا در پردازش درخواست و بازگرداندن نتیجه به کاربر (Response) است. نتایج این بنچمارک ها را می توانید در جداول زیر مشاهده بفرمایید:

آموزش رایگان Asp.net core 5

در زیر هم مقایسه ای بین .Net Core و NodeJs و Java Servlet شده است که .Net Core با اختلاف سریعتر از دیگران است.

آموزش رایگان Asp.net core 5

همچنین می توانید نتایج بنچمارک Techempower را نیز از طریق لینک زیر مشاهده نمایید:

مشاهده نتایج Techempower

آموزش رایگان Asp.net core 5در این بنچمارک بسیاری از فریمورک های معروف وب وجود دارند که Asp.net Core در میان آنها رتبه اول را به خود اختصاص داده است:

و عکس زیر نیز نشان دهنده مجموع امتیازات در همه زمینه ها می باشد که Asp.net Core در ربته 6 بالاتر از همه فریمورک های محبوب قرار گرفته است. لازم به ذکر است که در این بنچمارک معتبر، Django که فریمورک وب مربوط به Python، در رتبه 100 ، Laravel فریمورک وب مربوط به PHP، در رتبه 95 و NestJs فریمورک وب مربوط به Javascript در رتبه 57 قرار گرفته است.

آموزش رایگان Asp.net core 5

همچنین تمام تست های بالا همگی در سال 2020 انجام شده اند. یعنی این اطلاعات کاملا دست اول و به روز هستند. پس در سرعت بالای Asp.net Core در مقایسه با دیگر فریمورک ها شک نکنید.

.Net Core از طیف وسیعی از برنامه ها پشتیبانی می کند

آموزش رایگان Asp.net core 5

با استفاده از .Net Core شما می توانید تمام انواع اپلیکیشن های ذکر شده در بالا را توسعه داده و در کسب و کار خود به کار ببندید. این اتفاق بسیار خوبی است شما می توانید با استفاده از .Net Core اکوسیستم خود را برای تمام انواع برنامه های موجود در دنیا توسعه دهید. از هوش مصنوعی گرفته تا توسعه بازی و اینترنت اشیاء، همه و همه در .Net Core به کمک توسعه دهندگان آمده اند. یکی دیگر از ویژگی های مهم .Net Core طراحی آن برای سیستم ها Cloud-Base است. به گفته ماکروسافت .Net Core به سرعت برای Host شدن روی Cloud هایی مثل Azure آماده است و نیازی به کدنویسی اضافه نیست.

Cross-Platform بودن .Net Core

باتوجه به تجربه شخصی خودم، وقتی شروع به نوشتن برنامه ای می کنید، چیزهای از پیش تعیین شده ای وجود دارند که شاید نتوانید به راحتی تغییرشان دهید. یکی از این ها، سیستم عامل است. ممکن است به دلیل استفاده کاربران، بازار کار، تیم توسعه یا شرایط شرکت، مجبور باشید از یک سیستم عامل خاص استفاده کنید. همانطور که می دانید، شرایط بازار کار همیشه یک روال عادی را طی نمی کند و ممکن است این شرایط شما را مجبور به تغییر چیزهایی کند که سیستم عامل و دیگر عوامل را تحت تاثیر خود قرار دهد. تا پیش از سال 2016، اگر می خواستید برنامه ای را با .Net Framework بنویسید، حتما باید از ویندوز ماکروسافت استفاده می کردید که برای برخی کاربران به دلیل شرایط ذکر شده غیر ممکن بود. بنابراین، اگر کاربران فعلی .Net Framework نیاز به تغییر زیرساخت خود بودند، هیچ راهی جز تغییر Platform نداشتند و در کل 2 گزینه پیش روی آن ها بود: 1- بودن با .Net Framework و ویندوز تا آخر عمر!!! 2- تغییر زبان برنامه نویسی و به طور کلی Platform.

گزینه اول که امکان پذیر نیست زیرا ممکن است به کسب و کار و درآمد ما صدمه جبران ناپذیری وارد کند. اما در مورد حالت دوم می توان گفت که هزینه های بسیار زیادی را به تیم توسعه و شرکت تحمیل می کند که تغییر تیم برنامه نویسی و استخدام برنامه نویسان جدید که به Platform (زبان برنامه نویسی جدید) مسلط باشند، کمترین این هزینه ها است.

به دلیل این مشکلات، .Net Framework باز طراحی شد و درحال حاضر، .Net Core می تواند روی هر سیستم عاملی اجرا شده و عملکرد فوق العاده خوبی از خود به نمایش بگذارد. در .Net Core شما با کمترین هزینه و به راحتی می توانید از یک سیستم عامل (مثلا ویندوز) به سیستم عامل دیگر (مثلا مک یا لینوکس) مهاجرت کنید و نیازی به تغییر حتی یک خط کد هم نیست.

بنابراین توضیحات مشکل Cross-Platform بودن در .Net Core برای همیشه حل شده و این یک مزیت رقابتی برای این Framework محبوب، به حساب می آید.

.Net Core متن باز (Open Source) است

زمانی که یک فریمورک متن باز است، هر کسی از هرکجای دنیا می تواند آن را بهبود ببخشد. این یعنی توسعه آن سیستم، مختص تعداد محدودی از توسعه دهندگان نیست که به صورت دستوری کاری را انجام دهند. هر کسی که مشکلی را تشخیص می دهد، می تواند به جهت رفع آن مشکل اقدام کند و اگر راه حل آن توسط توسعه دهنگان اصلی پذیرفته شد، وارد چرخه Release می شود. این یعنی در .Net Core چرخه های Release کوتاه کوتاه وجود دارد که به توسعه هرچه بیشتر این فریمورک کمک شایانی می کند. همچنین در فرایند تولید آن، می توان از ابزارهای مدرن متن باز برای تسریع در فرایند توسعه و تولید سیستم استفاده کرد که خود یک مزیت محسوب می شود.

همچنین، فریمورک های متن باز یا همان Open Source مخاطبین و کاربران بیشتری دارند یعنی برنامه نویسان بیشتری در سراسر دنیا از آن استفاده می کنند. پس اگر ما در فرایند توسعه یک برنامه به مشکلی برخورد کنیم، قطعا اولین نفر نیستیم و تعداد زیادی از کاربران هستند که می توانند به ما کمک کنند و یا وجود باگ در سیستم را گزارش دهند و حتی خودشان باگ را حل کنند. این امکانات خیلی هیجان انگیز است!!!

آموزش رایگان Asp.net core 5

در تصویر بالا مشخص است که .Net Core درسال 2017 یکی از 30 فریمورکی بوده که بیشترین Commit را با 28000 Commit داشته اند. این یعنی بسیاری از توسعه دهندگان به فرایند تولید و توسعه این فریمورک علاقه دارند و به بهینه سازی هرچه بیشتر آن کمک کرده اند.

.Net Core مقرون به صرفه است

هنگامی که تصمیم به انتخاب یک تکنولوژی برای برنامه خود دارید، یکی از چیزهایی که برای توسعه سریعتر و راحت تر مورد توجه است، IDE و ابزارهای بالغ شده برای توسعه آن تکنولوژی است.

ماکروسافت با توسعه Visual Studio Code نسل جدیدی از IDE را به دنیا معرفی کرده است. این ابزار به راحتی از یک Text Editor به یک IDE قدرتمند تبدیل می شود که هر توسعه دهنده ای عاشق استفاده از آن می شود. طبق آمار سایت StackOverflow درحال حاضر، VS Code محبوبترین و پرکاربرد ترین IDE جهان است. حتی کسانی که با زبان های برنامه نویسی دیگر مثل Javascript, PHP, Go و Python کار می کنند از VS Code استفاده می کنند و آن را به دیگران نیز توصیه می کنند. این IDE رایگان است و نصب آن نیز بسیار راحت است.

با توجه به توضیحات بالا، Asp.Net Core یکی از بهترین گزینه ها برای توسعه برنامه های تحت وب است. زیرا تمام ویژگی های مهم و اساسی یک فریمورک مدرن و بهینه را درون خود جای داده. از طرفی این فریمورک درحال توسعه توسط شرکت بزرگ ماکروسافت است. این یعنی هر ویژگی جدیدی که در دنیای وب و تکنولوژی های جدید وارد بازار شود، آن را به سرعت می توان درون .Net Core پیدا کرد. از طرفی تمام این ویژگی ها به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

کدنویسی کمتر، تعمیر و نگهداری راحت تر

آخرین تکنولوژی ماکروسافت یعنی .Net Core این امکان را به شما می دهد تا با نوشتن تعداد خط کد کمتر، برنامه نویسی کنید و کارها و وظایف را انجام دهید. بنابراین زمان کمتری را صرف کدنویسی کرده و بیشتر به فضای مسئله و راه حل های آن می پردازید. درنتیجه شما برنامه نویس بهتری خواهید شد!

طبیعتا، اگر تعداد خط کد کمتری بنویسید، مدیریت سورس کد و تعمیر و نگهداری آن راحت تر خواهد شد. این یعنی اگر در برنامه باگ یا خطایی رخ دهد، شما سریعتر می توانید آن را پیدا و حل کنید. بنابراین فرایند توسعه برنامه به شدت سرعت می گیرد و یک برنامه تمیز و بهینه تحویل مشتری خواهد شد. این موضوع، یعنی کدنویسی کمتر، تست های اتوماتیک (Automated Tests) را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و تست های ما را تبدیل به تست هایی تمیزتر و خواناتر می کند.

درباره تست های خوانا و تمیز اینجا بیشتر بخوانید

چطور Asp.Net Core را یاد بگیریم؟

در Asp.Net Core شما به سادگی هرچه تمام تر می توانید یک برنامه تحت وب را شروع کرده، توسعه دهید و به مشتری نهایی تحویل دهید زیرا اساسا سادگی یکی از مهمترین قوانین مدنظر در طراحی این فریمورک بوده  برای شروع یادگیری می توانید از Document قدرتمند ماکروسافت شروع کنید. اما اگر بخواهید این فریمورک را خیلی سریع و کاربردی در قالب یک پروژه عملی فرا بگیرید، موسسه آموزشی آتریا، بسته آموزش تخصصی و پروژه محور ASP.NET Core را با استفاده از معماری Onion به صورت کاملا حرفه ای پیاده سازی و آماده نموده است. با یادگیری این دوره آموزشی از این پس شما به راحتی می توانید برنامه های بزرگ با رفتارهای پیچیده را با استفاده از فریمورک ASP.Net Core به خوبی پیاده سازی کنید. این بسته آموزشی به صورت جامع و کامل به فریمورک ASP.Net Core ، معماری Onion و تکنولوژی Entity Framework Core پرداخته و نکات غنی زیادی که حاصل سال ها تجربه و تحقیق است را برای شما دوستان گرامی به همراه دارد.

برای مشاهده سرفصل بسته آموزش ASP.NET Core، به لینک زیر مراجعه نمایید:

آموزش ASP.NET Core

آموزش رایگان Asp.net core 5

اگر می خواهید طراحی یک سایت با استفاده از ASP.NET Core را به صورت کاملا رایگان یاد بگیرید، مقالات سایت آتریا را از دست ندهید. در این مقالات، طراحی سایت با استفاده از ASP.NET Core با 2 شیوه MVC و Razor Pages آموزش داده شده است.

آموزش رایگان asp.net core 5 آموزش asp.net core آموزش asp.net core mvc 5 دوره آموزش رایگان asp.net core mvc کلاس آموزشی asp.net core 5