وب سرور (web server)

web server یک برنامه کامپیوتری است که وظیفه ذخیره سازی و ارسال محتوای یک وب سایت به کلاینت را دارد.

وب سرور (web server)

web server یک برنامه کامپیوتری است که وظیفه ذخیره سازی و ارسال محتوای یک وب سایت را به کلاینتی که آن را درخواست کرده دارد. محتوای درخواست شده توسط کلاینت می تواند متن، عکس و فیلم و حتی یک اپلیکیشن باشد. رایج ترین نوع کلاینت نیز مرورگرها هستند. زمانی که یک سایتی را توسط مروگر درخواست می کنید یا روی یک لینک دانلود در یک صفحه وب کلیک کرده و فایلی را دانلود می کنید، عملا مرورگر در حال ارسال درخواست شما به وب سرور آن وب سایت است.

وب سرور

از جنبه سخت افزاری، web server یک کامپیوتر تقریبا قدرتمند است که نرم افزار وب سرور بر روی آن نصب شده و فایل ها و محتویات وب سایت ها را در خود ذخیره می کند. از جمله این اطلاعات می توان به اسناد HTML، تصاویر، فایل های CSS و فایل های جاوا اسکریپت اشاره کرد. وب سرور همیشه به اینترنت متصل است.

از جنبه نرم افزاری، یک web server شامل چندین بخش است که چگونگی دسترسی کاربران به فایل های روی هاست را کنترل می کند. یکی از این بخش ها سرور HTTP است که URL ها و HTTP را درک می کند. این سرور از طریق نام دامنه ی وب سایت هایی که در آن ذخیره می شوند قابل دسترسی است و محتوا را در اختیار کلاینت ها قرار می دهد.

هر زمان که شما به فایلی که روی یک سرور وب قرار دارد احتیاج پیدا می کنید، شما درخواست خود را از طریق Browser به Web Server ارسال می کنید. Browser شما فایل را از طریق HTTP درخواست می کند. هنگامی که درخواست به وب سرور می رسد، سرور HTTP درخواست را دریافت می کند و به دنبال فایل درخواستی شما می گردد (در صورتی که فایل درخواستی شما پیدا نشود، یک پاسخ ۴۰۴ برگردانده می شود) و آن را از طریق HTTP به مرورگر ارسال می کند.

وب سرور

فایل های میزبانی وب

Web Server ابتدا باید فایل های وب سایت شامل تمام اسناد HTML و فایل های مرتبط با آن را از جمله تصاویر، font ها، css ها، فایل های جاوا اسکریپت و ویدیو ها را ذخیره کند.

از وب سرورهای معروف می توان به Apache، Nginx و IIS Server اشاره کرد که در ادامه به معرفی هر کدام می پردازیم.

وب سرور Apache

Apache یکی از معروف ترین Web Server هایی است که توسط تشکیلات نرم افزاری Apache توسعه داده شده است. وب سرور Apache یک نرم افزار open source است که تقریبأ از تمام سیستم عامل های Linux، Windows، Unix ، Mac OS X و ... پشتیبانی می کند. از آنجاییکه وب سرور Apache دارای یک ساختار ماژولار و open source است، شما به راحتی می توانید وب سرور Apache را سفارشی کنید و متناسب با نیازمندی های خود ماژول های خود را به سرور اضافه کنید. این وب سرور در مقایسه با وب سرورهای دیگر به شدت پایدار است و مشکلات اجرایی در آن به راحتی حل می شود.

وب سرور IIS

IIS محصول شرکت مایکروسافت است و سروری است که تمام ویژگی های Apache را عرضه می کند. وب سرور IIS مانند Apache منبع باز نیست و به همین خاطر اضافه کردن ماژول های شخصی و همچنین اصلاح آن دشوار است. این سرور از تمام پلتفرم هایی که در سیستم عامل ویندوز راه اندازی می شوند پشتیبانی می کند.

وب سرور Nginx

Nginx مانند Apache یک وب سرور open source است. این سرور از پروکسی سرور IMAP/POP3 تشکیل شده است. این وب سرور به تازگی معروف شده است و ویژگی های قابل توجهی که Nginx ارائه می دهد عبارتند از عملکرد بالا، پایداری و پیکربندی ساده.

آموزش طراحی سایت درباره وب سرور دوره آموزش طراحی سایت web server