متغیرهای جاوا اسکریپت
متغیرهای جاوا اسکریپت مکانی برای نگه داری داده ها هستند. در این مثال x , y , z متغیرها هستند:
از خروجی مثال بالا، شما می توانید انتظار داشته باشید که :
x مقدار5 را نگه داری می کند.
Y مقدار6 را نگه داری می کند.
Z مقدار 11 را نگه دار می کند.
شبیه Algebra
در این مثال price1 , price2 data مقادیر هستند:
در برنامه نویسی مانند algebra، ما از متغیرها برای نگه داری مقادیر استفاده می کنیم. شما همچنین می توانید از متغیرها در عبارات محاسباتی استفاده کنید. در مثال بالا خط سوم نحوه استفاده از متغیرها در یک عبارت محاسباتی را نشان می دهد.
شناسه های جاوا اسکریپت
تمام متغیرها در زبان جاوا اسکریپت باید با اسامی خاص مشخص شوند. این اسامی خاص شناسه نامیده می شوند. شناسه ها می توانند اسامی کوتاه باشند مانند x یا y یا توصیفی تر مانند age و totalVolume
قوانین کلی برای تعیین اسامی متغیرها این ها هستند :
اسامی متغییرها می تواند حاوی حروف، ارقام، خط تیره و یا نشانه $ باشد.
اسامی باید با یک حرف شروع شوند.
اسامی همچنین می توانند با $ و _ شروع شوند. (ولی از ان در آموزش ابتدایی استفاده نمی کنیم.)
اسامی متغیرها حساس به حروف کوچک و بزرگ حروف هستند (به عبارتی y و Y بعنوان دو متغیر جداگانه محسوب می شوند.)
اسامی رزرو شده (مانند کلید واژه های جاوا اسکریپت که از قبل در این زبان برای کاربردهای خاصی رزرو شده اند) نمی توانند بعنوان اسامی استفاده شوند.
عملگر جایگزینی
در جاوا اسکریپت، علامت مساوی = یک عملگر جایگزینی می باشد و مقدار سمت راستی را درون متغیر سمت چپ قرار می دهد. این نسبت به algebra متفاوت است. مثال زیر در algebra درست نیست:
در جاوا اسکریپت، خیلی منطقی به نظر می آید که مقدار x + 5 به x اختصاص یابد. (در این حالت جاوااسکریپت مقدار x + 5 را محاسبه کرده و حاصل را در متغیر x قرار می دهد. در حقیقت به مقدار فعلی متغیر x، 5 تا اضافه می گردد.)
انواع دیتای جاوا اسکریپت
متغیرهای جاوا اسکریپت می توانند ارقامی مانند 100 و مقادیر رشته ای مانند "John Doe" را نگه داری کنند. در برنامه نویسی، مقادیر متنی، متن رشته ای (text strings) نامیده می شوند. جاوا اسکریپت می تواند با بسیاری از انواع داده ها سر و کار داشته باشد، اما فعلا فقط اعداد و رشته ها را در نظر داشته باشید. رشته ها داخل تک کوتیشن یا دابل کوتیشن نوشته می شوند. اعداد بدون کوتیشن نوشته می شوند. دقت کنید که اگر شما یک عدد را درون کوتیشن قرار دهید، به عنوان متن رشته ای به حساب می آید.
اعلان یا تعریف متغیرهای جاوا اسکریپت
تعریف یک متغیر در جاوا اسکریپت "اعلان" یک متغیر نامیده می شود. شما یک متغیر جاوا اسکریپت را با var اعلان می کنید:
بعد از اعلان کردن یک متغیر، آن متغیر هیچ مقداری ندارد(در حقیقت مقدارش هنوز تعریف نشده است). برای قرار دادن یک مقدار درون یک متغیر، از علامت مساوی استفاده کنید:
شما همچنین می توانید در زمان اعلان یک متغیر، مقداری را به آن اختصاص دهید:
در مثال زیر، ما یک متغیر به نام carName می سازیم و مقدار "Volvo" را به آن اختصاص می دهیم. سپس از مقدار داخل یک پاراگراف HTML با id="demo" خروجی می گیریم:
تعریف چندین متغیر در یک دستور
شما می توانید متغیرهای متعددی را در یک دستور اعلان کنید. دستور را با var شروع کنید و با استفاده از کاما متغیرهای موردنظر را از یکدیگر جدا کنید:
یک اعلان می تواند چند خط را پوشش دهد. مثال زیر را ببینید:
مقدار = تعریف نشده
در نرم افزارهای کامپیوتر، متغیرها اغلب بدون مقدار اعلان می شوند. مقدار می تواند چیزی باشد که باید محاسبه شود، یا چیزی که بعدا فراهم می شود، مانند ورودی کاربر(user input). یک متغیر که بدون مقدار اعلان می شود، مقدار undefined دارد. متغیر carName بعد از اجرای این دستور مقدار undefined دارد:
دوباره اعلان کردن متغیرهای جاوا اسکریپت
اگر شما یک متغیر جاوا اسکریپت را دوباره در جای دیگری اعلان کنید، متغیر مقدار خود را از دست نمی دهد. متغیر carName بعد از اجرای این دستورات همچنان مقدار "Volvo" را خواهد داشت:
محاسبات در جاوا اسکریپت
مانند algebra شما می توانید عملیات محاسباتی را با متغیرهای جاوا اسکریپت انجام دهید، با استفاده از اپراتور هایی مانند = و + :
شما همچنین می توانید رشته ها را با استفاده از عملگر + با هم الحاق کنید. دقت کنید که رفتار عمگر + برای رشته ها متفاوت از مقادیر عددی است.
همچنین این را امتحان کنید:
حالا این:
علامت $ در جاوا اسکریپت
این را به خاطر داشته باشید که شناسه های (اسامی) جاوا اسکریپت می بایست با یکی از موارد زیر شروع شوند:
یک حرف ( A-Z یا a-z)
یک علامت دلار ($)
یا یک زیر خط (_)
از آنجایی که جاوا اسکریپت علامت $ را به عنوان یک حرف تعبیر می کند، شناسه های شامل $ اسامی معتبری هستند:
استفاده از علامت $ خیلی در جاوا اسکریپت معمول نیست، اما برنامه نویسان متبحر از آن به عنوان یک نام مستعار برای یک عملکرد اصلی در یک کتابخانه ی جاوا اسکریپت استفاده می کنند.
زیر خط (_) در جاوا اسکریپت
از انجا که جاوا اسکریپت _ را به عنوان یک حرف تعبیر می کند، شناسه های حاوی _ اسامی متغیر معتبر هستند:
استفاده از _ در جاوا اسکریپت خیلی معمول نیست، اما یک رسم بین برنامه نویسان متبحر این است که از آن به عنوان نام مستعار برای متغیرهای خصوصی یا private (hidden)" variables استفاده می کنند.