آموزش گیت (Git)

Git یک ابزار Version Control است که توسط خالق لینوکس، لینوس تروالدز ساخته شد.

Git یک ابزار کنترل ورژن (Version Control) open source است که توسط خالق لینوکس، لینوس تروالدز (برنامه نویس خوش ذوق فنلاندی که نامش با کرنل محبوب لینوکس و همچنین سیستم کنترل نسخه ی گیت گره خورده است.) ساخته شد و برای پروژه ها و سایت ها در مقیاس های مختلف قابل استفاده است. هدف اولیه Git استفاده در پروژه های نرم افزاری بوده است ولی شما می توانید از آن تنها برای دنبال کردن تغییر فایل ها هم استفاده کنید. یکی از کاربردهای Git، کنترل نسخه های مختلف سورس کدها در پروژه های بزرگ می باشد.

آموزش git

سیستم کنترل ورژن (Version Control)

وقتی توسعه دهندگان نرم افزار یک Application را خلق می کنند، مدام تغییراتی در سورس کدهای آن اعمال می کنند تا اولین نسخه رسمی و غیر بتا آن آماده ی استفاده و انتشار شود. این روند در به روز رسانی نسخه های بعدی نیز ادامه دارد.

سیستم های کنترل ورژن تغییرات و بازنگری های توسعه دهندگان نرم افزار را در یک مخزن مرکزی (Git Repository) ذخیره می کنند. این کار مشارکت بین اعضای تیم توسعه را آسان می کند؛ به این صورت که هر کدام از اعضای تیم توسعه می تواند نسخه ی جدید Application را دانلود کند، تغییرات دلخواه را در آن اعمال و سپس upload کند. تمام اعضای تیم قادر به مشاهده تغییرات جدید، دانلود آن ها و مشارکت در توسعه پروژه خواهند بود. همچنین افرادی که نقشی در توسعه پروژه ندارند، می توانند سورس کد آن را دانلود و استفاده کنند.

در تیم های توسعه نرم افزاری، انتشار نسخه های مختلف از پروژه، توسعه به صورت تیمی و برطرف کردن خطاهای موجود در پروژه به صورت اشتراکی همواره درحال انجام است. این قبیل کارها بدون وجود نرم افزاری قدرتمند برای کنترل کارها، سخت و دشوار است. استفاده از سیستم های کنترل ورژن این قبیل کارها را خیلی آسانتر می کند. سیستم های کنترل ورژن در برخی از نرم افزارهای واژه پرداز یا ویرایشگرهای تصویر به صورت درونی پیاده سازی شده اند.

Git به تغییرات سورس کدها تنها به عنوان چند خطی که تغییر می کنند نگاه نمی کند و پس از ثبت هر تغییر (commit) یک تصویر کلی از پروژه در همان لحظه را ذخیره می کند و بررسی تغییرات با اطمینان و سرعت بالاتری امکان پذیر می شود. همچنین Git برخلاف بسیاری از سیستم های کنترل ورژن وابستگی به سرور اصلی ندارد و شما می توانید هر تغییری را بصورت Local روی سیستم خود انجام دهید و هر زمان که به سرور گیت دسترسی داشتید، می توانید تغییرات را به سرور منتقل کنید.

آموزش کار با Git

ایجاد یک Repository در Git

ابتدابه آدرس https://git-scm.com/downloads بروید و Git را با توجه به سیستم عامل خود (Windows, Linux/Unix, Mac)، دانلود و نصب کنید.

آموزش git

بعد از نصب Git لازم است تنظیماتی را انجام دهید و خودتان را به Git معرفی کنید. این کار به خاطر ثبت کردن تغییرات صورت گرفته به نام شما و همچنین شخصی سازی کردن ویژگی های Git است. تنظیمات Git در سه سطح زیر قابل انجام است :

  • سطح system: اگر شما تنظیمات را در این سطح انجام دهید، تنظیمات شما روی مخزن تمام کاربرهای سیستم اعمال می شود.
  • سطح global: اگر شما تنظیمات را در سطح global انجام دهید تنظیمات شما روی مخزن کاربر فعلی سیستم اعمال می شود.
  • سطح local: تنظیمات در این سطح تنها روی مخزنی که در آن قرار دارید اعمال می شود.

تنظیمات اساسی Git

برای اضافه کردن نام خود از دستور زیر که به حالت انتخاب شده درآمده است استفاده کنید:

آموزش git

در ادامه جهت مشاهده هر تنظیمی که انجام می دهید از دستور زیر استفاده کنید تا نتیجه تنظیمات را ببینید:

Git config --list

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید نام Mohammad.Ramshini به Git معرفی گردیده است.

آموزش git

برای ثبت کردن ایمیل خود از دستور زیر استفاده کنید:

آموزش git

دقت کنید که انجام این تنظیمات اجباری است و در صورت عدم انجام این تنظیمات در مراحل بعدی کار با Git با مشکل مواجه خواهید شد. حتی شما می توانستید سطح دیگری به غیر از سطح global را انتخاب کنید ولی پیشنهاد می شود که همین سطح را انتخاب نمایید.

Alias ها در Git

در Git دستورات خیلی مختلفی داریم که استفاده از این دستورات به دفعات در طول روز ممکن است خسته کننده بنظر برسد. در Git قابلیتی تحت عنوان alias وجود دارد که به شما اجازه می دهد برای دستورات پر کاربرد خود نام های مستعاری تعریف کنید و از این پس با آن دستورات کار کنید. مثلا می توانید تنظیم کنید که به جای دستور git init از دستور git i استفاده کنید و همان خروجی را دریافت کنید.

آموزش git

تنظیم Git برای زبان فارسی

وقتی که فولدرهای فارسی را به Git اضافه می کنید و فرمان git status را اجرا می کنید، Git نام این فولدرها را به درستی نمایش نمی دهد. برای رفع این مشکل شما می توانید از دستور زیر استفاده کنید.

آموزش git
آموزش گیت دوره آموزش Git گیت پکیج آموزش Git کار با Git دانلود و نصب git

مقالات این دسته بندی