آینده طراحی سایت

در این بخش از آموزش طراحی سایت به این موضوع که طراحی وب سایت در آینده چگونه تغییر خواهد کرد و به چه سمت و سویی می رود، می پردازیم.

آینده طراحی سایت

طراحی وب سایت در آینده چگونه تغییر خواهد کرد؟

آینده طراحی سایت

پیشرفت روز افزون تکنولوژی، آینده طراحی سایت را به طور چشمگیری تغییر می دهد، چرا که هر تجارت و کسب وکاری برای رونق بیشتر و ارائه خدمات بهتر به مشتریان خود نیازمند وب سایتی است که همگام با توسعه فناوری و هوش مصنوعی طراحی شده است.

پنج سال بعد، یک چیز قطعی است. ظاهر، احساس و اجرای وب سایت ها کاملاً متفاوت خواهد بود و همگامی با دنیای آنلاین که همیشه در حال تغییر است می تواند یک چالش باشد، حتی برای ماهرترین طراحان وب. از الگوهای بصری کوچک و رسپانسیو بودن طراحی ها گرفته تا طراحی مجدد در مورد نحوه استفاده ما از وب سایت ها . از پیاده سازی واقعیت مجازی (Virtual Reality) یا VR و هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) یا AI گرفته تا واقعیت افزوده (Augmented Reality) یا ARکه در تلفن های همراه قابل مشاهده است. احتمالاً همه این ها به روشی متفاوت با آنچه اکنون و سال ها پیش است تغییر می کند و تکامل می یابد.

تجربه کاربر در آینده و استفاده از فناوری های جدید مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به این معناست که طراحان باید زمان بگذارند و روی فناوری جدید سرمایه گذاری کنند تا مهارت های خود را به عنوان یک طراح سایت بهبود بخشند تا بتوانند هم خواسته های کاربر و هم مشتری که خواهان یک سایت جدید است را برآورده کنند.

مقدمه ای بر آینده ترند های طراحی وب سایت

آینده ترند های طراحی وب سایت

هنگامی که وب در اوایل دهه 1990 در ابتدای راه بود، مردم فکر می کردند که این چیزها هوشمند هستند! اما اکنون که به گذشته نگاه می کنیم، می بینیم که اولین طراحی های سایت به طور اجتناب ناپذیری ابتدایی بودند. این تنها به دلیل کمبود منابع در دسترس طراحان وب در آن زمان نبود، این نتیجه اتصال بسیار کند به اینترنت، فناوری با کیفیت پایین تر و دستگاه هایی بود که به سادگی با استانداردهای امروزی مطابقت ندارند.

با وجود شبکه های سریع تر، سایت های غنی از ویژگی ها، ابزارهایی که هم شکل و هم کارکرد را بدون قربانی کردن تکنولوژی ترکیب می کنند، در 5 سال گذشته بازار را پر کرده اند و به نظر می رسد پیشرفت های فناوری این روزها به سرعت در حال انجام است. ظهور تلفن های همراه هوشمند اخیراً تأثیری بر ارتقای طراحی اولین موبایل در دستور کار داشته است. این تنها بخشی از تکامل مستمر در طول سال هاست که صنعت شاهد آن بوده است.

اکنون می دانید که طراحی وب سایت از کجا آمده است و اکنون به کجا رسیده است و بیایید به این فکر کنیم که اکنون به کجا می رود. وقتی فناوری های جدید به مبارزه بپیوندند، طراحی سایت در آینده چگونه خواهد بود و مسیر توسعه وب چگونه تغییر خواهد کرد؟

هوش مصنوعی و فناوری چت بات (Chatbot)

هوش مصنوعی و فناوری چت بات (Chatbot)

نظریه هوش مصنوعی بسیار مورد بحث قرار گرفته است. سوال فقط این نیست که آیا کامپیوتری که می تواند برای خودش فکر کند می تواند برنامه ریزی شود، بلکه این است که آیا ما باید برنامه ریزی کنیم.

گذشته از نگرانی های سبک ترمیناتور، هوش مصنوعی فقط در مورد آینده طراحی سایت تصمیم نمی گیرد. نمونه های اولیه خدمات آنلاین مستقل در حال حاضر در حال اجرا هستند. یکی از واضح ترین نمونه های آن در قالب چت بات ها است که اکنون برای جذب کاربران وب در هزاران وب سایت شرکت های مختلف استفاده می شود.

chatbot ها می توانند به سوالات ساده پاسخ دهند، به شکایات رسیدگی کنند و زمانی را برای پشتیبانی مشتری آزاد کنند. و از آنجایی که آن ها ماژولار هستند، شرکت های کوچک و شرکت های جهانی می توانند از آن ها استفاده کنند. چت بات ها شبکه را از سوپرمارکت ها گرفته تا رستوران ها و هتل های زنجیره ای را در اختیار گرفته اند و به لطف ایجاد دستیارهای روباتیک برای بخش هایی مانند مهمان نوازی و مراقبت های بهداشتی، به زودی در دنیای واقعی عادی خواهند شد.

یک گزارش تحقیقاتی Grand View Research پیش بینی می کند که تا سال 2025، ارزش بازار چت بات ها سالانه 1.23 میلیارد دلار (881 میلیون پوند) خواهد بود. در همین حال، یک نظرسنجی که توسط Oracle انجام شد، نشان داد که 80 درصد از افراد یا از یک ربات چت آنلاین استفاده کرده اند یا قصد دارند تا پایان دهه این کار را انجام دهند.

همچنین چت بات هایی که در سایت های پیام رسان محبوب مانند مسنجر فیس بوک (Facebook Messenger) و واتس اپ استفاده می شوند، محبوبیت پیدا می کنند. این بخشی از ترند بزرگتر برای ترکیب خدمات ارائه شده با اپلیکیشن های third-party مختلف در یک وب سایت است که مرزهای بین پلتفرم ها و دستگاه ها را بیشتر محو می کند.

در سال 2023، هوش مصنوعی به تمام بخش های دیگر طراحی سایت گسترش خواهد یافت. الگوریتم های یادگیری ماشین اطمینان می دهند که با هر سؤالی که رسیدگی می کنند، چت بات ها هوشمندتر و قدرتمندتر می شوند. وقتی صحبت از جستجوی صوتی می شود، این امر به ویژه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

پیشرفت های متنوع دیگری در طراحی وب سایت که در حال حاضر شبیه به داستان های علمی تخیلی به نظر می رسند، اما می توانند تا سال 2023 به راحتی محقق شوند، به راحتی قابل پیش بینی هستند.

در پنج سال آینده، اگر هوش مصنوعی و ربات های چت به اندازه کافی پیچیده شوند، کاملاً منصفانه است که باور کنیم هنگام بازدید از سایت های تجارت الکترونیک، افراد می توانند از خریداران شخصی مستقل استفاده کنند.

همچنین، سایت های مد پیشرفته روی برنامه های دستیار خرید اختصاصی سرمایه گذاری می کنند که توسط افراد واقعی اداره می شوند. این مربوط به اکوسیستم اینفلوئنسر مارکتینگ است که تنها به لطف فناوری نوظهور و کانال های آنلاین قابل دوام و قابل اعتماد شده است. هنوز هم باید جایی در دنیای آنلاین مدرن برای خدمات مبتنی بر افراد وجود داشته باشد، حتی اگر هوش مصنوعی و اتوماسیون عادی شود.

فناوری interface صوتی (Voice Interface)

Voice Interface Technology

سرویس های interface صوتی مانند Siri و دستیار گوگل (Google Assistant)، مفهوم صداگذاری سوالات و دریافت پاسخ گفتاری از تلفن های هوشمند خود را برای افراد رایج تر کرده اند. این امر توسط الکسای آمازون (Amazon’s Alexa) و مجموعه بلندگوهای اکو (Echo set of speakers) بیشتر شده است، وب سایت ها را کاملاً دور می زند و بدون نیاز به نمایش جزئیات در رایانه، پاسخ ها را پاسخ می دهد.

interface های صوتی احتمالاً در پنج سال آینده مورد استقبال قرار خواهند گرفت زیرا مصرف کنندگان رویکرد واقعی تر و محاوره ای را برای برقراری ارتباط با سایت ها می پذیرند. این بدان معناست که در طول فرآیند طراحی و همچنین هنگام تولید محتوا، صدا باید در نظر گرفته شود. متأسفانه، ایده های interface های صوتی کاملاً متمایز هستند، که مانعی آشکار برای توسعه دهندگان است.

هوش مصنوعی و اتوماسیون به کمک می آیند و در حال حاضر برای تغییر نحوه پاسخگویی به سؤالات توسط دستیاران صوتی (voice assistants) استفاده می شوند. استراتژی های کوتاه، متمرکز و مبتنی بر کلمات کلیدی عصر سئو (SEO)، جای خود را به زمانی می دهد که عبارات جستجوی طولانی بسیار مؤثرتر هستند. به منظور انعکاس این موضوع، استراتژی های محتوا تغییر می کنند و پرسش های متداول (FAQs) نسبت به پست های مملو از کلمات کلیدی گذشته، بازدیدکنندگان را به طور موثرتری جذب می کنند.

این صدا می تواند سایت ها را آزاد کند و آن ها را علیرغم موانعی که برای پذیرش وجود دارد، کمتر به محتوای ساختاریافته و فرم بندی شده وابسته کند. صدا همچنین به عنوان یک چالش برای موتورهای جستجوی معمولی مانند گوگل، تجارتی که خود در این مسابقه تسلیحاتی لنگر انداخته است، دیده می شود. قابل درک است که تکمیل و پیاده سازی آن چند سال طول می کشد، اما باید انتظار داشته باشید که تا سال 2023 شاهد تغییر شکل شبکه با صدا به همان شیوه ای که تلفن های هوشمند در ده سال گذشته داشته اند، باشید.

طراحی وب سایت های هوشمندتر

طراحی وب سایت های هوشمندتر در آینده

اکنون که تلفن های هوشمند بیشتر از لپ تاپ ها یا رایانه های شخصی رومیزی برای جستجوی وب استفاده می شوند، سازگاری (adaptability) اهمیت پیدا کرده است. در سال 2023، با سایت های هوشمندتر که از قالب های «عادی» دوری می کنند، می توانید انتظار داشته باشید که طراحی وب بسیار بیشتر از این مسیر پیش رفته باشد.

فقط یک شاخه از این درخت Responsive Design است. الگوهای دیگر مانند interface های بهینه شده صوتی، چت بات ها و سازگاری های صفحه با context خاص قرار است به طور فزاینده ای محبوب شوند.

بر اساس متغیرهایی مانند مکان بازدیدکننده، نوع کامپیوتری که بازدیدکننده استفاده می کند و سایر سرویس هایی که وارد آن می شود، سایت ها را می توان از قبل تغییر داد. چون باهوش تر و مستقل تر می شوند، بسیار متنوع تر خواهند بود. به عنوان مثال، یک نوتیفیکیشن که به تلفن آنها ارسال می شود، یک معامله انحصاری یا اتصال به وب سایت شرکت را برای آنها فراهم می کند هنگامی که مشتری از یک فروشگاه واقعی عبور می کند.

برای میلیون ها مشتری، شخصی سازی امری حیاتی است، بنابراین رویکرد مناسب و استفاده شده در همه شرایط (one-size-fits-all approach) گذشته باید کنار گذاشته شود. فناوری جدید توسعه دهندگان را قادر می سازد تا تجربیات شخصی سازی شده بسازند، در حالی که مدل هایی برای interface های غیرقابل انعطاف به زباله دان تاریخ فرستاده می شوند. استارت آپ هایی مانند LiftIgniter برنامه هایی را می سازند که برای ارائه سازگاری خودکار به سایت ها طراحی شده اند و اطمینان می دهند که هیچ دو کاربر نمی توانند تجربه یکسانی داشته باشند. این همه چیز را از interface گرفته تا خود محتوا بهبود می بخشد، که وسعت آنچه متخصصان در این زمینه در تلاش برای به انجام رساندن هستند را نشان می دهد.

طراحی وب سایت واقعیت افزوده (Augmented Reality Web Design)

طراحی وب سایت واقعیت افزوده

اینجاست که مسائل واقعاً جالب می شوند. به لطف دستگاه هایی مانند Oculus Rift و HTC Vive، واقعیت مجازی (VR) به یک پدیده رایج تبدیل شده است. با این حال، واقعیت مجازی احتمالاً بیشترین پیشرفت ها را در مورد آینده ترند های طراحی وب ایجاد می کند.

در سال های اخیر، AR از طریق محصولات مختلف به مشتریان منتقل شده است، به ویژه از طریق اپلیکیشن های موبایلی مانند Pokemon GO که مایکروسافت و چندین کسب وکار دیگر از آن به عنوان واقعیت میکس شده (mixed reality) یاد می کنند. با توجه به رشد واقعیت افزوده (AR)، آینده طراحی وب تغییر شکل خواهد داد و تحلیلگران تخمین می زنند که تا سال 2020 ارزش این صنعت حدود 116 میلیارد پوند خواهد بود.

بیشتر این درآمد از فروش سخت افزار حاصل می شود، اما مصرف کنندگان برای همراهی با هدست هایی که خریداری کرده اند و گوشی های هوشمند همراه با AR که خریداری می کنند، به تجربه با اپلیکیشن ها نیاز دارند. تکنولوژی پوشیدنی به طراحان این امکان را می دهد که عناصر تعاملی و مبتنی بر مکان را بالاتر از چشم انداز دنیای واقعی بازدیدکننده قرار دهند. زمانی که با تشخیص شی و اسکن صورت همراه شود، ممکن ها بی نهایت است.

کاربران می توانند با AR در یک خیابان سنتی قدم بزنند، به یک خرده فروش نگاه کنند و فوراً پیشنهاداتی از وب سایت آنها دریافت کنند. با داده هایی که از اینترنت از ردیاب پوشیدنی شان استخراج می شد، آنها می توانستند در کنار رستوران قدم بزنند و ببینند چه چیزی در منو است.

این امر باعث می شود تا سایت ها همه کاره تر و مینیمالیستی تر شوند، یا حداقل به اندازه کافی سازگار باشند تا به بازدیدکنندگان در سرتاسر جهان نشان دهند، بدون اینکه مزاحم شوند. این به خودی خود یک عمل شعبده بازی تازه نیست. فقط سیستم های درگیر تغییر کرده اند. طراحان و توسعه دهندگان باید این فناوری را در دست بگیرند، برای زمانی که سایت های متمرکز بر فناوری بزرگ تر شروع به استفاده از آن از طریق وب سایت ها، برنامه ها و پلتفرم های خودشان کنند – این یک ویژگی طراحی خواهد بود که همه به آن نیاز دارند و مطمئناً زمانی که به میان می آیند، به آن برای پیش بینی آینده طراحی سایت نیاز دارند.

آنچه طراحان وب در آینده نخواهند دید!

تغییر تنها در مورد افزودن چیزهای تازه به ترکیب طراحی نیست، بلکه در مورد خلاص شدن از شر اجزای کهنه در طراحی فعلی است. در دنیای طراحی وب سایت، جایی که ترندها می توانند به سرعت رشد کنند و به همان سرعت شعله ور شوند، این امر به ویژه درست است. اما تا زمانی که ترند ها معرفی شوند، کدام یک از الگوهایی که در حال حاضر رایج هستند ممکن است به حاشیه کشیده شده و رها شوند؟

اول از همه، زمان خداحافظی با پیمایش parallax فرا رسیده است، افکتی که به قدری عادی شده است که به طور طعنه آمیزی در پس زمینه محو می شود و بازدیدکنندگان را مانند گذشته درگیر نمی کند. واقعیت این است که parallax scrolling تأثیر مخربی بر سرعت بارگذاری صفحه دارد. آینده طراحی، وب سایت هایی را شامل می شود که می خواهند برند ها و وب سایت های خود را تا حد امکان یکپارچه کنند. پایان برای این ترند نمی تواند به اندازه کافی سریع باشد.

مرحله بعدی تایپوگرافیه سخت است که در سال های اخیر به بلای این صنعت تبدیل شده است. استفاده هر چه بیشتر از فونت ها امروزه ایده ی وحشتناکی است و در سال 2023 همچنان صرفاً برای دریافت پاسخ از بازدیدکنندگان ممکن نیست و قابل قبول نخواهد بود. در تلفن همراه، این امر صفحات را نامرتب، ناسازگار و استفاده از آن را دشوار می کند. برای دور شدن از این ترند، همه چیز را ساده، تمیز و بی آلایش نگه دارید.

در نهایت، در پنج سال آینده، مرگ interface های طراحی وبی که بی جهت به هم ریخته شده اند مطمئناً فرا خواهد رسید. تأثیر جستجوی صوتی به اندازه موفقیت دستگاه های تلفن همراه برای تحریک این تغییر حیاتی خواهد بود. بهترین روش برای کاهش نرخ گزاف گویی این است که بتوانیم کاربران را در کوتاه ترین مدت به داده های مورد نیاز خود برسانیم. در همین حال، dodo مسیر همان سایت هایی را می رود که به قالب های بسیار پیچیده و صفحات مملو از مطالب می چسبند.

Mike O'Raw، طراح اصلی وب سایت KIJO، نظریه هایی در مورد زندگی و مرگ الگوهای طراحی سایت دارد.

شما می توانید ترند ثابتی را در تاریخچه طراحی مشاهده کنید. زمانی که یک حرکت به اندازه کافی محبوبیت پیدا می کند، یک واکنش وجود دارد که دقیقاً برعکس حرکت قبلی است. در Dada و Constructivism این را می توان دید. من فرض می کنم که شاهد خواهیم بود که طراحان ظاهر نامتقارن و ساده ای را که اکنون می بینیم را تا پنج سال دیگر ترک می کنند و به چیدمان های هدفمندتر و سازمان یافته تر باز می گردند.

خلاصه

آینده طراحی سایت

با ظهور فناوری های نوظهور که در بالا توضیح داده شد، یک تجدید نظر اساسی درباره رویکرد ما در طراحی و ایجاد وب سایت ضروری است. پیام اصلی این است که ارتش جدیدی از استراتژی های مختلف تعامل با وب سایت در راه است و آینده بسیار پیچیده تر از آنچه تصور می کنیم خواهد بود. به دلیل فناوری های نوظهور مانند هوش مصنوعی و voice و از VR و AR، تکنیک های طراحی سایت باید برای انعکاس این ویژگی های فناوری نوظهور سازگار شوند. متأسفانه، کسانی که نمی توانند در بالاترین سطوح طراحی وب رقابت کنند، ممکن است با جایگزینی خود با هوش مصنوعی روبرو شوند زیرا راه های هوشمند جدیدی برای طراحی وب خودکار نیز ظهور می کنند. اگر بتوان امکانات طراحی وب سایت خودکار با درجه بهتری را برای طراحان وب سایت ها نسبت به آنچه برای عموم مردم ارائه می شود، فراهم کرد، ممکن است طراحان سایت نیاز به خرید دسترسی به آن ها را داشته باشند تا از بازی جلوتر بمانند. در حال حاضر پلاگین های فکری آینده برای توسعه دهندگانی که از وردپرس (WordPress) برای طراحی سایت خود استفاده می کنند موجود است.

مهم تر از همه، این سیستم ها، پلاگین ها، برنامه ها و فناوری های متمرکز آینده به احتمال زیاد مکمل interface های معمولی هستند که قبلاً از آنها استفاده می کنیم، نه جایگزین. اگرچه این باعث خرابی کمتری می شود، با این حال، ضروری است که جلوتر از منحنی باشید تا از عقب ماندن جلوگیری کنید. مقاله های آموزشی آینده ما را دنبال کنید تا جدیدترین به روز رسانی ها را در مورد دنیای همیشه در حال تغییر طراحی سایت دریافت کنید و با مطالعه آن ها ایده ها و اطلاعات بیشتری دریافت کنید که بسیار الهام بخش هستند.

آینده طراحی سایت هوش مصنوعی و طراحی سایت وب سایت های هوشمندتر آموزش طراحی سایت