طراحی UX و UI، شباهت ها و تفاوت ها

در این بخش تعاریف User Experience یا UX و User Interface یا UI، انواع و مهارت های مورد نیاز، تفاوت ها و آینده شغلی آنها در طراحی سایت توضیح داده می شود.

طراحی UX و UI، شباهت ها و تفاوت ها

طراحی UX/UI با حرکت بیشتر امور به سمت آنلاین شدن، فراگیر شده است. اکنون، با اینترنت اشیاء (internet of things) ، تقریباً همه چیز نیاز به نوعی توجه به تجربه کاربر (user experience) دارد. اگر این اصطلاح را شنیده اید، ممکن است بخواهید بدانید که طراحی UX/UI چیست؟ به چه معناست؟ طراحان UX/UI چه می کنند؟ و تجربه کاربری چیست؟

در این بخش از آموزش طراحی وب سایت موضوعات و سوالات متداول در مورد طراحی UX/UI مطرح می شود و به آن ها به طور کامل پرداخته می شود.

طراحی UX چیست؟

طراحی UI چیست؟

طراح UX چیست و طراحان UX چه می کنند؟

طراحان UX به چه مهارت هایی نیاز دارند؟

طراح UI چیست و طراحان UI چه می کنند؟

انواع مختلف UI چیست؟

طراحان رابط کاربری به چه مهارت هایی نیاز دارند؟

تفاوت بین UX و UI چیست؟

طراح UX/UI چیست؟

آیا طراحی UX/UI حرفه خوبی است؟

دستمزد یک طراح UX/UI چقدر است؟

چگونه می توانم یک طراح UX/UI شوم؟

سوالات متداول در مورد طراحی UX/UI چیست؟

UX مخفف "user experience" و UI مخفف "user interface" است. شما اغلب آنها را در کنار هم خواهید دید زیرا آنها دو حرفه نزدیک به هم هستند که اغلب دست به دست هم می دهند. در این بخش هر آنچه را که باید در مورد طراحی UX/UI بدانید را پوشش می دهیم.

طراحی UX

طراحی UX چیست؟

به عبارت ساده، طراحی تجربه کاربری (user experience design) فرآیند برنامه ریزی تجربه ای است که یک فرد در تعامل با یک محصول دارد.

طراحی UX بر تعاملی که یک کاربر با محصولات و خدمات روزمره دارد تمرکز دارد. هدف طراحی UX این است که استفاده از این محصولات و خدمات، چه دیجیتال و چه فیزیکی، آسان، منطقی و سرگرم کننده باشد.

شما ممکن است زمان کافی صرف جستجوی نظرات برای قهوه ساز جدید کرده باشید. در اصل، شما نه تنها به دنبال یک دستگاه جدید هستید، بلکه به دنبال محصولی با ویژگی هایی هستید که تجربه فوق العاده ای را به شما، به عنوان کاربر، ارائه می دهد. به عنوان مثال، یک خروجی ضد چکه، خاموش شدن خودکار، و یک سبد قابل استفاده مجدد همه ویژگی هایی هستند که نیازهای کاربر را برآورده می کنند، استفاده از آن را آسان می کنند و به کاربر کنترل و آزادی در هنگام استفاده می دهند. این شبیه به طرز فکر طراحان UX/UI در هنگام توسعه یک برنامه وب است. آنها می خواهند تجربه کاربری آسان و شهودی باشد.

اصطلاح user experience از دهه 90 رایج بوده است. قبل از اینکه اپل به نام امروزی تبدیل شود، توسط Don Norman، دانشمند cognitive در Apple ابداع شد. او به شدت بر طراحی کاربر محور تمرکز کرد که کاربر را در فرآیند طراحی محصول در اولویت قرار می داد. در حالی که عبارت "کاربر پسند" یا user-friendly اصطلاحی است که اکنون احتمالاً آن را به خوبی می شناسید، اما در آن زمان چندان محبوب نبود.

اما، نه تنها محصولات فیزیکی و دیجیتال بخشی از UX هستند، بلکه تمام جنبه های تعامل کاربران نهایی با شرکت، خدمات و محصولات آن را در بر می گیرد.

درباره U در UX، تعیین کنید چه چیزی برای کاربر مهم است. بنابراین، بیایید از ابتدا شروع کنیم:"U" در UX .

همانطور که Steve Jobs ، بنیانگذار اپل به درستی بیان کرد، "شما باید با تجربه مشتری شروع کنید و به سمت تکنولوژی حرکت کنید - نه برعکس".

کاربر شخصی است که قرار است با محصولات شما زندگی کند، بخورد، استفاده کند و تنفس کند. این وظیفه شما به عنوان یک طراح UX است که به آنها یک تجربه لذت بخش و مفید بدهید.

اما ابتدا باید بدانید که آنها چه کسانی هستند. طراحی شخصیت کاربر (که توسط یک محقق UX انجام می شود، که نقش او بیشتر مبتنی بر داده ها و back-end است) به ما اجازه می دهد تا یک کاربر ایده آل پیدا کنیم و خواسته ها و ناامیدی های او را با راه حل های فعلی بررسی کنیم.

نتیجه نهایی: شما باید بدانید که کاربر شما کیست تا چیزی بسازید که برای او خوب عمل کند.

User Experience and User Interface

با قرار دادن شخصیت کاربر در خط مقدم فرآیند طراحی، اطمینان حاصل می کنیم که نقاط آزار دهنده کاربر را از بین می بریم و محصولی کاربرپسند را تضمین می کنیم که برای سال های آینده (یا تا زمانی که نسخه جدیدتر و بهتری ارائه کنید) از آن لذت ببرند.

هنگامی که یک شخصیت کاربر را ایجاد کردیم، وظیفه یک طراح UX و تیم او این است که به هر مرحله از سفر و همراهی کاربر با محصول به دقت فکر کنند. تمام قسمت های آن سفر باید به یاد ماندنی باشد و برای کاربر ارزشمند باشد. درک کاربر هدف و سفر کاربر به طراحان اجازه می دهد تا مشتریان را در هر مرحله خوشحال کنند.

به عنوان مثال، بیایید به سفر کاربر Matt با Carvana ، یک وب سایت محبوب که برای خرید و فروش خودروهای دست دوم استفاده می شود، نگاه کنیم.

Matt به دنبال یک ماشین جدید است که از چانه زدن با فروشندگان در نمایندگی خودرو خسته شده است. او وقتی تبلیغی را در Carvana، ماشین فروش خودرو، می بیند، به وب سایت Carvana می رود و با هیجان، چند ماشین را در لیست علاقه مندی های خود ذخیره می کند.

او که هنوز کمی نامطمئن است، با یک فروشنده در Carvana و سپس با یکی از آشنایانش که اخیراً از Carvana استفاده کرده است، چت می کند. Matt که احساس آمادگی می کند، سرانجام ماشینی را انتخاب می کند و جزئیات پرداخت خود را درج می کند. یک هفته بعد، وسیله نقلیه جدید براق او در آستانه ورودی منزلش ظاهر می شود. این بدون شک بهترین تجربه خرید ماشین است که Matt تا به حال داشته است!

در این مثال، واضح است که کاروانا Matt را در مرکز تجارت خود قرار داده است. آنها متوجه شدند که کاربر هدف آنها کیست و نقاط آزاردهنده او (از چانه زدن در نمایندگی متنفر است) چیست. سپس، آنها در هر مرحله از فرآیند سفر خرید Matt به این موضوع فکر کردند تا استفاده آسان، فوق العاده مفید و کاملاً جادویی محصول را برای او فراهم کنند.

این تعریف طراحی کاربر خوب برای ساختن محصولات مفید، قابل استفاده و مطلوب است.

طراحی UI چیست؟

User Interface

طراحی UI (واسط کاربری یا User Interface) رویکرد کاربر محور برای طراحی زیبایی شناسی یک محصول دیجیتالی است. در اصل، آنها ظاهر و احساس رابط کاربری یک وب سایت یا برنامه را ایجاد می کنند. یک interface، طرح گرافیکی برنامه است. این رابط ها نه تنها باید کاربردی باشند، بلکه باید استفاده از آنها آسان و از نظر بصری جذاب باشند.

طراحان رابط کاربری بر روی نقاط لمسی بصری (visual touchpoints) تمرکز دارند که به کاربران اجازه می دهد با یک محصول تعامل داشته باشند. این می تواند شامل تایپوگرافی، پالت های رنگی، دکمه ها، انیمیشن و سایر تصاویر باشد. به تمام کارهایی که ممکن است در یک برنامه انجام دهید فکر کنید -به عنوان مثال برای refresh، متن را به پایین بکشید، و غیره. همه این عناصر بصری یا انیمیشن هایی که به شما امکان تعامل با برنامه را می دهند باید طراحی شوند. شباهت های زیادی بین UI و طراحی گرافیکی وجود دارد، اما آنها یکسان نیستند.

این جایی است که تجربه Matt با Carvana اتفاق می افتد. آیا او می تواند گزینه های فیلتر موجود در سایت را به راحتی اسکن کند، آیا آنها به طور دقیق عمل می کنند و ... آیا باید وارد سیستم آنها شود یا می تواند با یک حساب کاربری موجود مانند گوگل یا فیس بوک وارد شود؟

رابط کاربری همچنین می تواند به interface های دیگر اشاره کند:

1- رابط های صوتی کنترل شده (مانند Siri ، Alexa و دستیار گوگل یا Google Assistant).

2- voice user interfaces یا رابط های کاربری صوتی (VUI) در حال حاضر تجربه کاربر را بهبود می بخشند و دریافت اطلاعات مورد نیاز یا انجام وظایف خاص را برای کاربران آسان تر و سریع تر می کنند. با این حال، در این مقاله آموزشی، ما به interface های دیجیتالی (screens) می پردازیم.

به طور خلاصه، طراحان UI طراحان گرافیکی هستند که هدفشان ایجاد رابط های محصولی است که کاربران را از نظر زیبایی شناختی خوشحال می کند و در عین حال به آنها اجازه می دهد تا به راحتی یک کار را انجام دهند.

طراح UX چیست و طراحان UX چه می کنند؟

UX designer

اگر سابقه (یا علاقه) به طراحی، brand strategy یا فناوری دارید، باید بدانید که تبدیل شدن به یک طراح UX (تجربه کاربر) ممکن است شغل شما باشد. اما یک طراح UX در واقع چه کاری انجام می دهد؟

طراحان UX به عنوان مدافع کاربر عمل می کنند.

گاهی اوقات، شما (کاربر) زمانی که نمی توانید نحوه استفاده از یک محصول یا وب سایت را بیابید، احساس می کنید که مشکل دارید. با این حال، بیشتر اوقات، این تقصیر شما نیست. این وظیفه طراح UX است که با در نظر گرفتن شما به عنوان کاربر طراحی را انجام دهد. آنها وجود دارند تا محصولات و فناوری را نه تنها مفید، بلکه لذت بخش و آسان برای استفاده کنند.

طراحان UX

قبل از طراحی یک محصول، طراحان UX با تحقیق شروع می کنند.

تحقیقات کاربر (user research) معمولاً با مصاحبه حضوری شروع می شود. این مصاحبه ها به آنها اجازه می دهد تا انگیزه ها و ناامیدی های کاربر را درک کنند. طراح همچنین تست های کاربر را برای مشاهده رفتار کاربر اجرا می کند.

با شناسایی موانع کلامی و غیرکلامی، آنها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری ممکن، اصلاح و تکرار می شوند.

طراحان UX همچنین اطمینان حاصل می کنند که یک محصول به طور منطقی از یک مرحله به مرحله بعدی جریان می یابد: اگر یک کاربر "هدفی" دارد، شهودی ترین راه برای دستیابی به آن چیست؟

با فکر کردن به شخصیت کاربر و سفر کاربر، آنها باید همیشه کاربر نهایی را در نظر داشته باشند. آنها همچنین داده ها و الگوها را تجزیه و تحلیل می کنند. در مرحله ایده پردازی، ایده هایی را فرموله می کنند که بعداً برای ساختن نمونه های اولیه و اجرای آزمایش ها با کاربران واقعی استفاده می کنند.

طراحی UX تکراری است، به این معنی که کار طراح به ندرت انجام می شود. در عوض، آنها به طور مداوم محصولات را در طول زمان آزمایش و بهبود می بخشند.

در مجموع، طراحان UX دارای طیف گسترده ای از مسئولیت های شغلی هستند:

1- طراحی شخصیت کاربر و انجام تحقیقات کاربر

2- طراحی userflows و wireframes

3- ایجاد نمونه های اولیه محصول

4- تست محصولات روی کاربران واقعی

5- بهبود محصولات در طول زمان از طریق آزمایش مداوم

انواع پروژه هایی که طراحان UX روی آنها کار می کنند می تواند بسیار متفاوت باشد.

طراحان UX روی اپلیکیشن ها، وب سایت ها و محصولات در هر صنعتی کار می کنند. در بیشتر موارد، طراحان UX مسئول طراحی زیبایی شناختی نیستند، اما در عوض بر تعامل مشتری و سفر با محصول تمرکز می کنند.

با این حال، برخی از طراحان UX، طراحی تعامل با کاربر را انجام می دهند، که در درجه اول به سبک بصری یک برنامه یا وب سایت مربوط می شود. برخی دیگر ممکن است بر طراحی خدمات تمرکز کنند، که به طراحی یک تجربه کلی مانند اقامت مهمان در یک هتل پنج ستاره مربوط می شود.

طراحان UX به چه مهارت هایی نیاز دارند؟

طراحان تجربه کاربری به چه مهارت هایی نیاز دارند؟

از آنجایی که کار طراحی کاملاً خاص است، طراحان UX به یک مجموعه مهارت فنی مانند طراحی و نمونه سازی با ابزارهایی مانند Sketch ،Figma و Adobe XD نیاز دارند. آنها همچنین باید فرآیند تفکر طراحی را درک کنند تا در تمام جنبه های فرآیند طراحی شرکت کنند.

طراحان موفق UX علاوه بر hard skills، مهارت ها یا توانایی های soft skills زیر را نیز دارند که آنها را قادر می سازد تا در محل کار به خوبی عمل کنند.

*تحقیق – پژوهش یک مهارت کلیدی طراحی UX است. طراحان باید از داده هایی که جمع آوری می کنند، چه در مراحل اولیه و چه هنگام آزمایش با افراد واقعی، بینش عملی داشته باشند.

*حل مسئله - طراحان UX بسیاری از رویکردهای مختلف را برای حل یک مشکل کاربر خاص در فرآیندی به نام "ideate" بررسی می کنند. آنها نه تنها مشکلات را در طول نمونه سازی اولیه حل می کنند، بلکه دائماً محصولات یا خدمات را در صورت نیاز توسعه داده و بهبود می بخشند تا آنها را کاربرپسندتر کنند.

*ارتباطات - ارتباط بسیار مهم است زیرا طراحی UX یک فرآیند بسیار مشارکتی است. طراحان UX همچنین به سطحی از همدلی نیاز دارند که به آنها اجازه دهد از دیدگاه کاربر به یک محصول نگاه کنند. این شامل درک نیازها و اهداف کاربر در هنگام استفاده از محصول و توانایی برقراری ارتباط شفاف با آنها در تیم و ذینفعان است.

طراح UI چیست و طراحان UI چه می کنند؟

طراح UI چیست و طراحان UI چه می کنند؟

طراحان رابط کاربری اغلب در زمینه طراحی گرافیک، طراحی داخلی یا هنرهای تجسمی زمینه دارند. آنها مسئول ایجاد رابط های کاربری آسان برای استفاده و رضایت کاربر هستند. اینها ماهیت گرافیکی دارند و شامل وب سایت ها، برنامه ها و بازی های ویدیویی می شوند.

این وظیفه طراح UI است که ایده های طراح UX را زنده کند.

هنگامی که تیم UX فرآیند خود را به پایان رساند و یک Wireframe را تحویل داد، طراحان UI مسئول طراحی نحوه چیدمان بصری محصول هستند. در وب سایت ها، آنها مسئول طراحی عناصر هر صفحه یا صفحه ای هستند که کاربر با آن تعامل دارد.

البته آنها باید از دید کاربر طراحی را انجام دهند. بنابراین، اگرچه آنها ممکن است هنرمندان بزرگی باشند، طراحی مربوط به کاربر است نه آنها. کاربران چه آرزویی دارند؟ آن ها می خواهند به آسانی در یک سایت حرکت کنند، به طور مستقیم روی صفحات کلیک کرده و بدون فکر کردن، اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند. بنابراین، وظیفه شما به عنوان یک طراح رابط کاربری این است که دقیقاً آن را ارائه دهید: یک محصول به راحتی قابل پیمایش که آنقدر مستقیماً قابل درک است که تقریباً نامرئی است!

این شامل ترکیب اصول اولیه طراحی (مانند balance و contrast) و مطالعه طراحی تعامل است. همچنین به این معنی است که تایپوگرافی، استایل منو، دکمه ها، نمادها و غیره را با دقت انتخاب کنید تا هم نشان دهنده برند باشد و هم کاربر را راضی کند.

وظایف یک طراح رابط کاربری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1- اجرای تمام مراحل طراحی بصری از مفهوم و محتوا تا تحویل نهایی به توسعه دهندگان وب

2- ایجاد wireframes ، storyboards ، user flows ، نقشه سایت (site maps)

3- ایجاد و ترویج دستورالعمل ها، بهترین شیوه ها و استانداردهای طراحی برند

انواع مختلف رابط کاربری (UI)

انواع مختلفی از رابط های کاربری وجود دارد که هنگام بررسی شغلی در این زمینه باید با آنها آشنا شوید.

رابط خط فرمان (Command-line interface)

رابط خط فرمان (CLI) برنامه ای است که ورودی متن را برای اجرای عملکردها در سیستم عامل دستگاه شما می پذیرد که چیز جدیدی نیست. در واقع، این روشی است که در کامپیوترهای اولیه استفاده می شد. به جای کلیک کردن با ماوس، کاربران برای تعامل با رایانه باید زبان دستگاه را می دانستند. همچنین این عملی خطی بود، به این معنی که کاربر دستوری را تایپ می کرد و دستگاه با نمایش پیامی روی مانیتور یا به صورت خروجی پرینت شده پاسخ می داد.

CLI ابزار قدرتمندی است که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا نرم افزار را نصب کنند، برنامه ها را اجرا کنند و پوشه ها را تنها با چند کلمه هدایت کنند. یادگیری جهت یابی CLI انعطاف پذیری بیشتری می دهد، به خصوص زمانی که با حجم زیادی از داده ها یا فایل ها سر و کار دارید.

رابط کاربری گرافیکی (Graphical User Interface)

رابط کاربری گرافیکی (GUI) به کاربران اجازه می دهد تا از طریق عناصر بصری با ورودی متن بسیار کم، با محصولات دیجیتالی تعامل داشته باشند. اینinterface اصلی است که امروزه توسط اکثر مردم استفاده می شود. GUI ها به طور مستقیم قابل درک هستند و از نظر بصری جذاب هستند، بنابراین یادگیری و استفاده از آنها آسان تر است. به عنوان مثال، پنجره ها، نوارهای اسکرول، پوشه ها، همه بخشی از رابط گرافیکی هستند. از آنجا که برخی از منابع به نمایش گرافیک ها منحرف می شوند، رابط کاربری گرافیکی می تواند کندتر از ماشین هایی که CLI را اجرا می کنند، باشد.

رابط های مبتنی بر صدا (Voice-based interfaces)

Interface های مبتنی بر صدا که همچنین به عنوان VUIیا رابط های کاربر صوتی نیز شناخته می شوند به کاربران اجازه می دهند از طریق دستورات صوتی یا گفتاری با یک سیستم تعامل داشته باشند. پیشرفت های اخیر در پردازش زبان طبیعی امکان ایجاد محصولاتی مانند Amazon Alexa ، Apple's Siri و Google Assistant را فراهم کرده است. رابط های مبتنی بر صدا در حال محبوب تر شدن هستند و منحنی یادگیری پایینی دارند، زیرا به زمان کمتری برای یادگیری نحوه استفاده از آنها نیاز دارند.

طراحان UI به چه مهارت هایی نیاز دارند؟

برخی از مهارت های سخت (hard skills) برای تبدیل شدن به یک طراح UI مورد نیاز است. برای توسعه بیشتر، طراحان رابط کاربری باید با آخرین ترندها، تکنیک ها و فناوری ها آشنا و همیشه به روز باشند. به همان اندازه که طراحی گرافیک باید درک درستی از طراحی بصری، طراحی interface، طراحی برند، چیدمان و ... داشته باشند، همچنین باید در طراحی بصری و ابزارهای wireframing (مانند Adobe XD , Figma , Sketch , Mockplus ) مهارت داشته باشند. تجربه کار در فرآیندهای توسعه Agile/Scrum و یادگیری HTML ، CSS وJavascript برای نمونه سازی سریع نیز مفید است.

در محیط کار امروزی، مهارت های سخت و نرم (hard and soft skills) به یک اندازه مهم هستند. اگر شما به دنبال تغییر شغل هستید، مهارت های نرم زیر را که به نفع خود تقویت کرده اید، خواهید یافت.

1- خلاقیت – طراحان رابط کاربری باید ایده ها را به شیوه ای بصری مفهوم سازی کنند. این بدان معنی است که گاهی اوقات ایده ها یا موانع پیچیده را در نظر بگیرید و آنها را به روشی ساده، زیبا و کاربرپسند ارائه دهید. این عمل نیاز به خلاقیت دارد.

2- کار تیمی و ارتباط - طراح رابط کاربری باید شبیه یک بازیکن تیم باشد. آنها از نزدیک با طراحان محصول و توسعه دهندگان وب سایت کار می کنند، بنابراین برای ایجاد یک محصول نهایی موفق باید ارتباط برقرار کنند.

3- سازگاری - تکنولوژی دائما در حال تغییر است. طراحان رابط کاربری خوب تغییرات را پذیرفته و در صدر ترندهای صنعت قرار می گیرند تا محصولات و خدمات خود را به طور مداوم بهبود بخشند.

تفاوت بین UX و UI چیست؟

طراحی UX و UI اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند (که اشتباه است)، اما آنها دو مسیر شغلی متفاوت هستند. در حالی که طراحی UX و UI بر روی کاربر نهایی تمرکز دارند، تفاوت های اساسی بین این دو وجود دارد. این را می توان به بهترین نحو توسط توسعه دهنده وب سایت Dain Miller خلاصه کرد " UI زین، رکاب و افسار است اما UX احساسی است که شما را قادر می سازد اسب سواری کنید."

بیایید کمی دقیق تر نگاه کنیم.

مثال اسب سواری نقش های UX و UI را کاملاً توصیف می کند. آنها به طور جدایی ناپذیری به هم مرتبط هستند، اما دو نقش جداگانه دارند. هر یک به تجربه نهایی کاربر از اسب سواری کمک می کند. هر یک باید کاربر هدف خود و نتیجه ای را که می خواهد به دست آورد، بشناسد.

با این حال، طراحی UX بیشتر بر روی سفر کاربر و حل مشکل او متمرکز است. در این مورد، همه چیز در مورد هیجان اسب سواری است. از سوی دیگر، UI بر روی عناصر ملموس یک محصول متمرکز است - سطوح آن چگونه به نظر می رسد و عملکرد آن برای تکمیل کار (زین و غیره) چگونه است.

تفاوت بین UX و UI

یک طراح UX معمولاً به جنبه های مفهومی فرآیند طراحی توجه دارد و بر روی کاربر و پروسه تعامل آنها با محصول تمرکز می کند. آنها با شخصیت های کاربر، تحقیق و پژوهش، ایده پردازی، نمونه سازی اولیه و آزمایش سر و کار دارند و ایده ها را به مرحله عمل می رسانند.

از سوی دیگر، UI بر روی عناصر بصری و فنی محصول متمرکز شده است. طراحان یک سری نقاط تماس ایجاد می کنند تا کاربران بتوانند با محصولات تعامل داشته باشند. آنها مطمئن می شوند که کاربران می توانند امور و کارهای خود را به شیوه ای آسان و از نظر بصری لذت بخش انجام دهند.

به بیان دیگر، برخی از مسئولیت های شغلی مشترک مانند wireframing ، نمونه سازی اولیه (prototyping) و قابل دسترس بودن (accessibility) و همچنین soft skills وجود دارند.

UX شامل تمام تجربیاتی است که یک فرد با یک محصول یا خدمات از ابتدا تا انتها دارد. طراحی UI مخصوص ابزارهای فردی است که افراد از طریق آن با یک محصول یا خدمات تعامل دارند.

طراح UX/UI چیست؟

اگر UI و UX دو نقش مجزا هستند، چرا آگهی های شغلی برای طراحان UX/UI وجود دارد؟ گاهی اوقات اینها دو زمینه جداگانه در نظر گرفته می شوند - UX بر تحقیق و پژوهش و ایده پردازی متمرکز است و UI با تمرکز بر زیبایی شناسی و برند - اما هر دو در طراحی محصول ضروری هستند.

طراحان UX و UI پشت سر هم کار می کنند و برخی از شرکت ها ممکن است یک نفر را برای تکمیل هر دو نقش استخدام کنند. این بستگی به صنعت و ساختار شرکت دارد، اما ممکن است دلیل خوبی برای آن وجود داشته باشد، همانطور که در ادامه توضیح داده می شود. علاوه بر این، ضروری است که طراحان UX بتوانند طراحی UI را درک کنند و بالعکس.

برای این منظور، طراحان UX با درک طراحی رابط و طراحان UI با دانش طراحی کاربر پسند می توانند دانش خود را در کار خود ادغام کنند. این منجر به ایده های بهتر، استفاده کارآمدتر از زمان شرکت و در نهایت، استخدام بازارپذیرتر می شود.

اکنون بسیاری از شرکت ها طراح UX/UI را به عنوان یک نقش ترکیبی استخدام می کنند، زیرا برای یک نفر مهم است که هر دو طرف معادله را درک کند تا بهترین محصول دیجیتال را ایجاد کند. بعلاوه، یک شرکت ممکن است از یک نفر بخواهد - یک طراح UX/UI - که محصول دیجیتال را در طول کل فرآیند ایجاد پشتیبانی کند و این فرد می تواند به عنوان یک مدافع واقعی برای کاربر عمل کند زیرا از مرحله ایده پردازی با محصول درگیر بوده است.

مهارت های کلیدی یک طراح UX/UI چیست؟

به طور کلی، طراحان UX/UI به دنبال راه هایی برای بهبود مستمر محصولات و خدمات هستند. آنها ممکن است از ابتدا شروع کنند، یا ممکن است استفاده از محصولات موجود را آسان تر، سریع تر یا شیک تر کنند. برای اثبات این مطلب، چند بار اپلیکیشن مورد علاقه شما به روز می شود؟ طراحان UX/UI به منظور مفیدتر و کاربرپسند کردن محصولات مرتباً به تکرار جمع آوری داده ها، ایجاد بینش، جستجوی آخرین ترندها و آزمایش می پردازند.

شرح شغل طراحان UX/UI بسیار متفاوت است و پست ها در زمینه های مختلف یافت می شوند. برخی از شرکت های کوچک داخلی ممکن است فقط برای یک طراح، موقعیت شغلی یا بودجه داشته باشند. بنابراین، آنها ممکن است یک نفر را برای انجام هر دو نقش استخدام کنند.

برخی دیگر هنوز هم ممکن است ترجیح دهند افرادی را با هر دو مجموعه مهارت استخدام کنند تا یک تیم بزرگ و متنوع بسازند و امکان رشد در شرکت را فراهم کنند. سپس دوباره، طراحی محصول هر دو UX و UI را برای ایجاد برنامه های نرم افزاری کاربردی و بصری ترکیب می کند. همچنین محققان UX وجود دارند که بار عمده تحقیقات را بر عهده می گیرند و طراحان گرافیک که فقط بر طراحی تمرکز می کنند. گاهی این نقش ها با هم ترکیب می شوند!

هر چه که باشد، خبر خوب برای جویندگان کار این است که طراحان UX/UI مورد تقاضا هستند. طراحان UX/UI هم در فرآیند تفکر طراحی شرکت می کنند و هم یک محصول بصری را اجرا می کنند. بنابراین، آنها به طیف وسیعی از مهارت های فنی مانند تحقیقات UX ، wireframing و نمونه سازی اولیه، طراحی تعاملی، ارتباطات بصری و معماری اطلاعات نیاز دارند.

طراحان UX/UI همچنین باید ثابت کنند که ارتباط گیرنده خوب، بازیکن تیم، کنجکاو و انعطاف پذیر هستند. آنها باید درک همدلانه ای از کاربر داشته باشند تا بتوانند وب سایت ها، برنامه ها و محصولات فیزیکی شگفت انگیزی را ایجاد کنند و اجرا کنند.

در نهایت، از آنجایی که عناوین اغلب اشتباه گرفته می شوند یا به جای یکدیگر استفاده می شوند، یک کسب و کار ممکن است در واقع به دنبال یک طراح UX، طراح UI یا یک طراح محصول باشد. حتما قبل از درخواست، آگهی استخدام را به دقت مطالعه کنید.

آیا UX/UI شغل خوبی است؟

به طور خلاصه، بله.

اگر یک متفکر فنی و خلاق هستید، UX/UI یک زمینه شغلی خوب برای ورود به آن است. شما همچنین می توانید با بهبود محصولاتی که روزانه استفاده می کنند به مردم کمک کنید!

اما اینها تنها دلایل ورود به طراحی UX/UI نیستند. در اینجا برخی از مهمترین دلایلی که UX/UI یک حرفه خوب است آورده شده است.

1- تقاضا – برای طراحان UX/UI تقاضای زیادی وجود دارد و آنها چشم انداز شغلی بسیار خوبی دارند. این امر به ویژه در مورد وب سایت ها و اپلیکیشن ها صادق است. اگر مردم نتوانند نحوه استفاده از آنها را بیابند، این امر می تواند بر تجارت تأثیر منفی بگذارد.

2- حقوق و مزایا - این حرفه حقوق اولیه خوبی با فرصت هایی برای رشد ارائه می دهد.

3- مهارت های فنی - هر کسی که تمایل و انگیزه دارد می تواند مهارت های فنی را که طراحان UX/UI برای پیشرفت در حرفه شان نیاز دارند، بیاموزند.

4- مهارت های نرم - مهارت هایی مانند ارتباط، همکاری و انعطاف پذیری به اندازه مهارت های سخت مهم هستند. این یک خبر عالی برای افراد تغییر دهنده شغل است که این مهارت ها و دانش قبلی را به روی میز می آورند.

5- همدلی - این حوزه تماماً در مورد کمک به دیگران و حل مشکلات برای کارهای روزمره است. اگر به دنبال شغلی هستید که به شما امکان ایجاد تغییر را بدهد، می توانید این کار را از طریق طراحی UX/UI انجام دهید.

دستمزد یک طراح UX/UI چقدر است؟

دستمزد یک طراح UX/UI

داده های مربوط به حقوق و دستمزد در بند زیر گنجانده شده است.

دستمزد یک طراح UX/UI بسته به تجربه و موقعیت مکانی متفاوت است. طبق گفته Zip Recruiter، طراحان UX سطح مبتدی در ایالات متحده می توانند مبلغی حدود 77108 دلار (شامل حقوق، پاداش و اضافه کاری) انتظار داشته باشند.

طبق گفته Glassdoor، طراحان UX به طور متوسط سالانه 113109 دلار حقوق می گیرند. طراحان UI اندکی کمتر درآمد دارند و این حدود 96278 دلار است، در حالی که موقعیت های سطح junior مبلغی حدود 61458 دلار می گیرند.

چگونه می توانم یک طراح UX/UI شوم؟

فقط یک راه برای تبدیل شدن به یک طراح UX/UI وجود ندارد. اگر علاقه زیادی به طراحی کاربر محور دارید، می توانید خودآموزی کنید، در یک بوت کمپ شرکت کنید یا حتی به دانشگاه بروید. در هر صورت، باید مجموعه ای از مهارت های تکنولوژیکی را یاد بگیرید و یک نمونه کار طراحی بسازید.

خودآموزی

اگر می خواهید طراحی UX/UI را به تنهایی یاد بگیرید، به خود انضباطی و زمان زیادی نیاز دارید. با وجود این دو مورد، آموزش های آنلاین و کتاب های رایگان زیادی در این زمینه پیدا خواهید کرد. حتی می توانید برای مشاوره با طراحان در جای دیگری از جهان ملاقات کنید.

مزایای طراحی UX/UI به صورت خودآموز:

1- نکته خوب در مورد آموزش طراحی UX/UI این است که رایگان است و می توانید خودتان با سرعت پیش بروید.

2- شما همچنین موعد مقرر و از پیش تعریف شده برای تکمیل کار خود ندارید، که اگر در یک شغل تمام وقت نیز کار می کنید، می تواند چالش برانگیز باشد.

معایب طراحی UX/UI به صورت خودآموز:

1- جمع آوری دانش مورد نیاز ممکن است چندین سال طول بکشد.

2- شما همچنین گواهی یا مدرکی برای تلاش خود دریافت نمی کنید.

Bootcamps

بوت کمپ های دیجیتال (digital bootcamps) به صورت آنلاین ظاهر می شوند و دوره هایی را ارائه می دهند که از چند هفته تا بیش از شش ماه ادامه دارند. بوت کمپ ها عملی ترین راه برای به دست آوردن سریع مهارت ها و تجربیات مورد نیاز شما هستند. آنها از نظر تعهد زمانی و انتظارات متفاوت هستند و بسیار شبیه یک ترم تحصیلی در دانشگاه هستند.

مزایای بوت کمپ طراحی UX/UI:

1- بسیاری از دانش آموزان از ساختار بوت کمپ بهره می برند.

2- اگر از طریق ترکیبی از آموزش های مستقل و هدایت شده به بهترین شکل یاد می گیرید، یک بوت کمپ انتخاب خوبی است.

3- بوت کمپ ها همچنین به سرعت تکمیل می شوند و شامل ایجاد نمونه کار آماده کار می شوند، به این معنی که در عرض چند ماه به شغل جدید خود در UX/UI خواهید رسید. برخی از بوت کمپ ها شامل مربیگری شغلی 1:1 است، که برای کسانی که به دنبال ارتقاء مهارت های مصاحبه و رزومه خود هستند، ضروری است.

معایب بوت کمپ های طراحی UX/UI:

1- در حالی که بوت کمپ ها بسیار ارزان تر از یک مدرک چهار ساله هستند، اما هنوز هم یک سرمایه گذاری مالی هستند و حتی ممکن است نیاز به پرداخت مبلغ یکجا از قبل داشته باشید. اما وام و بورس تحصیلی در دسترس است.

2- تعهد زمانی و کار با تیم های راه دور می تواند برای برخی چالش برانگیز باشد.

دانشکده

اگر در حال شروع کالج هستید یا می خواهید مدرک کارشناسی ارشد بگیرید، تعدادی برنامه در دسترس برای شروع حرفه شما وجود دارد. مدارس مدارک تحصیلی در فیلدهای تعامل انسان و کامپیوتر (Human-Computer Interaction)، محاسبات انسان محور (Human-Centered Computing)، طراحی تعامل (Interaction Design) و معماری اطلاعات (Information Architecture) ارائه می دهند.

جوانب مثبت رفتن به کالج برای طراحی UX/UI:

1- اگر نگران پرستیژ هستید، گرفتن مدرک رسمی از یک دانشکده بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

2- از آنجایی که دانشکده معمولاً بین رشته ای است، چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت که می توانید در موقعیت های زیادی اعمال کنید و به خودتان در رقابت هایتان کمک کنید.

معایب رفتن به دانشگاه برای طراحی UX/UI:

1- گرفتن مدرک خیلی طول می کشد و گران است.

2- برخی از مدارک تحصیلی بسیار گسترده هستند و شما ممکن است بدون تجربه عملی یا مربیگری شغلی فارغ التحصیل شوید.

سوالات متداول در مورد طراحی UX/UI

طراح UX/UI چیست؟

یک user experience یا طراح تجربه کاربری (UX) به صورت تیمی کار می کند تا محصولاتی ایجاد کند که تجربیات معنادار و لذت بخشی را برای کاربران فراهم کند. آنها به کل فرآیند طراحی محصول، از برندسازی گرفته تا طراحی و قابلیت استفاده، توجه دارند.

طراحان UI (رابط کاربری)، interface هایی را در نرم افزار یا سایر دستگاه های رایانه ای ایجاد می کنند. آنها در درجه اول بر روی ظاهر کلی، سبک و جلوه های بصری که کاربران برای انجام یک کار با آنها تعامل دارند تمرکز می کنند.

وقتی هر دوی اینها را به عنوان یک حرفه و موقعیت شغلی - یک طراح محصول - ترکیب می کنید، چیزی را دریافت می کنید که ما به آن طراح full-stack می گوییم.

یک طراح UX/UI چه می کند؟

طراحان UX/UI در تمام صنایع برای ایجاد و بهبود محصولات دیجیتالی و فیزیکی کار می کنند. آنها در تحقیق و طراحی به منظور ایجاد محصولات و خدمات کاربر پسند شرکت می کنند. طراحان UX بر تجربه کلی کاربر متمرکز هستند، در حالی که طراحان UI مسئول جنبه های بصری هستند که کاربران با آنها تعامل دارند.

آیا UX/UI مورد تقاضا است؟

مهارت های طراحی UX/UI بسیار مورد توجه است. در واقع، آن ها برخی از مهارت های برتر در سال 2021 هستند که توسط LinkedIn ذکر و ارجاع داده شده است. از آنجایی که افراد بیشتری زمان بیشتری را به صورت آنلاین سپری می کنند، کسب و کارها در حال تغییر هستند تا بتوانند به این کاربران خدمات ارائه دهند. این بدان معناست که شرکت ها به طور فزاینده ای به دنبال طراحان UX، UI و محصول هستند.

آیا طراحی UX نیاز به کدنویسی دارد؟

طراحی UX نیازی به کدنویسی ندارد. با این حال، داشتن درک اولیه از کد، از جمله HTML و CSS، همیشه مفید است. دانستن کمی کد به شما کمک می کند تا با توسعه دهندگان ارتباط برقرار کنید و انتظارات واقع بینانه ایجاد کنید. همچنین مواردی وجود دارد که در آنها یادگیری کدنویسی ممکن است برای شغل شما مفید باشد، مثلاً در یک استارتاپ، که ممکن است از شما خواسته شود چندین نقش را انجام دهید.

چگونه می توانم وارد حرفه طراحی UX/UI شوم؟

می توانید با خواندن مقالات، تماشای فیلم ها و خواندن کتاب های محبوب وارد طراحی UX/UI شوید. اگرچه می توانید به خودآموزی ادامه دهید، بوت کمپ یک گزینه عالی است. در یک بوت کمپ، به سرعت مهارت های مورد نیاز خود را در یک محیط کار شبیه سازی شده یاد می گیرید، یک نمونه کار طراحی می سازید و مربیگری شغلی دریافت می کنید.

آیا طراحی UX/UI حرفه خوبی است؟

بله، طراحی UX و UI مسیرهای شغلی خوبی هستند. آنها هر دو مشاغل پر تقاضا با چشم انداز شغلی خوبی هستند. در این فیلد کاری می توانید کاری را که دوست دارید انجام دهید و در عین حال به مردم در چالش های روزمره کمک کنید!

User Experience User Interface UX UI تجربه کاربری رابط کاربری